ביטחון וגם חופש במשפחה? זה אפשרי

הנהלת האתר

הנהלת האתר

במיוחד בתקופה האחרונה, הקורונה הראתה לנו עד כמה חשוב לבנות יחסים טובים ופתוחים במשפחה. הבילוי האינטנסיבי יחד במשך שעות ואפילו ימים בשיא המגיפה הראה שקשר טוב, פתוח וחם עשה את ההבדל בין סגרים שהיו סיוט לבין תחושה של חופשה משפחתית. כדי להגיע למצב של יחסים טובים לשלב בין שני עקרונות שצריכים להיות מאוזנים: ביטחון והגנה מצד אחד יחד עם תחושת חופש ועצמאות מצד שני. איך עושים את זה?

ההורה המושלם? אפשר להוריד קצת מהדרישות לעצמנו

אנחנו אוהבים להיות טובים בכל מה שאנחנו עושים ולפעמים דורשים מעצמנו יותר מדי, להיות מושלמים ממש. גם אם אנחנו חזקים, לדרישה לשלמות יש מחיר בשלב מסוים. במשפחה מה שחשוב זו האנושיות, האכפתיות וגם להכיר בפשלות ולדעת איך לצמוח איתן. זה לא רק חשוב לקשר שנוצר עם הילדים אלא זהו גם מסר להמשך החיים עבורם. מה שצריך להוביל גם כהורים וגם בכלל הוא הידיעה שאתם עושים את הכי טוב שאתם יכולים.

ללמד ולהקנות מיומנויות במקום לדאוג ולהיות בחרדות

תחושות כמו דאגה ורצון להגן על הילדים מתפתחות אצל כל הורה. השתדלו להזיז את הדאגה והתחרדה עד כמה שאפשר ולהחליף אותן בהקניית הרגלים נכונים ומיומנויות, לימוד והסברים שיגרמו לילד להבין את ההיגיון מאחורי דברים (ההסברים צריכים להיות מותאמים לגיל כמובן). עשו אותו דבר גם אם זהו ילד המתמודד עם בעיה או מחלה. אם לילד יש למשל סוכרת שההתמודדות איתה יכולה להיות מאתגרת ודורשת השגחה, למדו אותו למה חשוב לשים לב, מיומנויות שהוא צריך לבצע כמו תפעול גלוקומטר למדידת סוכר או מה מותר לאכול, כמה ומתי.

להיות אמפתיים ובנעליים שלהם אך לא להגזים

אמפתיה היא אחד הדברים החשובים ביותר שילד צריך. הורים לרבים בוחרים ללכת לאחד הקצוות: או ביקורת והסתכלות קרה על הסיטואציה בה נמצא הילד תוך מתן עצות לייעול ושיפור או הזדהות מוחלטת שגם היא מוגזמת ולא נדרשת. נסו לשים את עצמכם בנעליו של הילד, לזכור שגם אתם הייתם בגילו והתמודדתם עם אתגרים דומים אך מצד שני זכרו שהילד הוא לא אתם, הסביבה בה הוא גדל שונה משלכם, אתם לא ההורים שלכם ובכלל המציאות השתנתה מאוד. כל מה שהילד צריך לראות הוא שאתם מבינים את המצב בו הוא נמצא, מתעניינים ושאכפת לכם. עצות זהב הן לא הדבר המועיל באותו רגע אך גם לא רחמים.

ולסיום- גם להורים יש חיים

הורים רוצים להראות לילדים שהם הדבר החשוב ביותר עבורם. אל תשכחו שהם רוצים להרגיש ישות עצמאית ושאף אחד לא מקריב את חייו בשבילם. דאגו לפנות זמן גם לעצמכם. אם אתם מרגישים חרדות ודאגות מוגזמים טפלו בכך כדי לא להעביר אותם הלאה, כי חרדה יכולה לעבור לילדים והם מרגישים אותה גם אם אתם משדרים עסקים כרגיל. בנוסף, פנו זמן לעצמכם ומצאו לכם פעילויות או תחביבים, אפילו פשוטות כמו קריאה או בישול בשביל הכיף (זה כבר יוריד את רמות החרדה), צאו מדי פעם, הפגשו עם חברים, בין אם כזוג ובין אם כל אחד מכם בנפרד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *