עיצוב תכשיטים- מחומר גולמי ועד תכשיט יפהפה

הנהלת האתר

הנהלת האתר

אנחנו רואים אותם בסטנדים או בתוך מגירות שקופות. יש עשרות דגמים של עגילים, טבעות, שרשראות או צמידים שנראה כאילו תמיד היו שם אך כמובן זה לא כך. הטבעת או העגילים שנראים בחנות נוצרו מחומר גולמי שעבר כמה תהליכים עד שהגיע להיות מה שהוא. אז מה עובר אותו זהב גולמי עד שהופך להיות עגיל או טבעת?

הכול מתחיל מחומרים גולמיים ורעיון

כאמור, כל תכשיט מתחיל מחומר או כמה חומרים גולמיים אך לפני שהמעצב נוגע בחומר ובכלל בוחר את החומרים איתם הוא רוצה לעבוד, הכול מתחיל מרעיון שיש לו, בין אם הרעיון מגיע בעקבות אדם מסוים שעבורו התכשיט מיועד או כל דבר אחר שנתן לו השראה. לכל מעצב יש את החומרים שאיתם הוא אוהב לעבוד, בין אם זהו זהב, כסף, תוך שיבוץ אבני חן ויהלומים או בלעדיהם. יש המשלבים בין חומרים שונים, לפעמים גם בתכשיט אחד.

עיצוב שנעשה באופן ממוחשב

כמו בתחומי עיצוב אחרים, גם בתחום עיצוב תכשיטים נעשה מעבר מן השרטוט או התכנון הידני לעיצוב בצורה ממוחשבת. היום ישנן תוכנות איתן עובד מעצב תכשיטים שמאפשרות לו לראות בצורה מדויקת איך צפוי התכשיט להיראות בהתאם לעיצוב שהוא עושה. בניגוד לשרטוט על דף, כאן ניתן לראות את התכשיט בתלת ממד, להזיז ולסובב אותו, כך שהדיוק הוא מקסימלי. כאשר מגיעים לתוצאה הסופית גם להדפיס את התכשיט המעוצב במדפסת תלת ממד ויוצא דגם שלו משעווה.

מדגם שעווה לדגם גבס

כאמור, לאחר שהמודל הממוחשב כבר מוכן, מדפיסים במדפסת תלת ממד את דגם התכשיט כשהוא עשוי משעווה. אם אין מדפסת תלת ממד, נעשה גילוף שלו משווה באופן ידני על ידי אמן שזהו תפקידו. את הדגם שמים בתבנית מתכת וממלאים גבס. הגבס מתקשה ומחומם בתנור כך שהשעווה נמסה לגמרי. כך מתקבל דגם מדויק העשוי גבס שהוא יהווה בית לזהב או למתכת ממנה התכשיט עשוי.

ליצוק את התוכן האמיתי

לאחר שמודל הגבס מוכן, מגיע הרגע האמיתי של יציקת הזהב או המתכת האחרת כשהם במצב מותך. כך פשוט שופכים את הזהב לתבנית. לכל מתכת יש את הכללים שלה איך לשפוך אותה, וגם כשזה זהב, יש הבדל לפי אחוזי הזהב וסוגי המתכות בסגסוגת.

כל החלקים הופכים להיות שלם

אם זהו תכשיט המורכב מכמה חלקים, כל חלק מעוצב לחוד בתבנית המתאימה לו, כעת יש לחבר בין כל החלקים ולהפוך אותם לאחד. אם אלה חלקים גדולים יחסית הם מחוברים באמצעות ריתוך, כשנקודת החיבור מחוממת עם מבער וכך החלקים יכולים להתחבר ולהפוך לאחד. אם אלה חלקים קטנים, נעשית הלחמה שהיא עדינה יותר.

שיבוץ יהלומים ועבודות אחרונות

אם זהו תכשיט שמשובצים בו יהלומים או אבני חן אחרות, כעת מגיע התור שלהם. עבודת השיבוץ היא עדינה במיוחד, צריכה להיות מדויקת כדי להשאיר גם את התכשיט כמו שהוא ולא לפגוע בו וגם לא לפגוע בשלמות האבנים מצד אחד אך לחבר אותן היטב לתכשיט כך שלא ייפלו. השלב האחרון הוא גימור וליטוש, כולל הברקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *